Astept Parerile Voastre

Loading...

sâmbătă, 21 august 2010

Nefertiti


Nefertiti (în germană numele ei a fost transliterat "Nefertete"; numele egiptean înseamnă "Frumoasa care,iată, vine" c.1370 î.H - c. 1330 î.H) regină a Egiptului din Dinastia a 18-a, "Marea soție" a faraonului Amenhotep al IV-lea, zis și Akhenaten. Ea a domnit aproximativ intre 1379-1361 î.Hr., în vremea marii reforme religioase conduse de acest faraon, care a promovat cultul unic al discului solar, Aten. Ea a fost și soacra și ,se pare, și mama vitregă a faraonului Tutankhamon.
Nefertiti a devenit cunoscută în secolul al XX-lea mai ales datorită bustului (protoma) ei, ajuns în colecția Muzeului egiptean din Berlin, și care face parte în prezent din Muzeul Nou. Bustul lui Nefertiti, în mai multe variante, a fost una din cele mai des copiate sculpturi dintre cele ce ne-au parvenit din Egiptul antic. Titlurile reginei Nefertiti erau numeroase, de exemplu, la Karnak sunt inscripții în care este denumită „Moștenitoarea, cea mare în grații, cea plină de farmec, marea aducătoare de fericire, doamna gingășiei ,foarte iubită, care liniștește inima regelui în casa sa, în toate dulce vorbitoare, Stăpâna Egiptului de Sus si de Jos, Marea Soție a regelui, care o iubește, Doamna celor doua țări, Nefertiti”.

Originea lui Nefertiti, cea mai frumoasa si cea mai faimoasa reginaegipteana, starneste controverse. Unii spun ca ar fi fost fiica unuigeneral de cavalerie al faraonului, Ay, si a lui Tiyi. Insa numeleNefertiti inseamna "frumoasa a venit", ceea ce semnifica nu numaifaptul ca era frumoasa, ci si ca a venit de departe pentru a se maritacu faraonul.

Ipoteza cea mai plauzibila ramane ca Nefertiti ar proveni dinMitanni, stat antic din nord-vestul Mesopotamiei, principala puterepolitico-militara a Orientului Apropiat, doua sute de ani mai tarziu.Printesa mitanniana ar fi insasi fiica regelui Tusratta, numita la nastereTaduchepa. Sosita in Egipt, ea si-ar fi luat numele de Nefertiti. Altiisustin ca ar fi chiar fiica faraonului Amenhotep III, care i-a devenitmai apoi sot.

Efigiile care s-au pastrat ne-o infatiseaza intr-adevar frumoasa, un chipcu trasaturi fine, ochi mari migdalati, cu parul lung si negru, siluetafragila. "Frumoasa a venit" se casatoreste cu Amenhotep IV (Amenofis IV),probabil in anul 1364 i. Hr. Ea are 17 ani, el 12. Cuplul se detaseazaputin cate putin de influenta reginei mama si se consacra cultului luiAton. Aton, zeul pe care cei doi il adora, este discul solar. Nefertitiformeaza impreuna cu Aton si Amenhotep un fel de triada divina. Eareprezinta elementul feminin, cel care permite fortelor creatoare saactioneze prin procreatie.

Nefertiti si sotul ei traiesc multi ani fericiti, dupa cum ii infatiseazanumeroasele bazoreliefuri. Regina aduce pe lume sase fete. Joaca un rolimportant in deciziile politice ale sotului, implicit in ce privestereforma religioasa intreprinsa la aproximativ patru ani dupa ce accedela tron. Sotul construieste un templu dedicat lui Nefertiti, ce continenumai imagini ale reginei, in timp ce aduce ofrande zeului. Artistiireprezinta, pentru prima oara in epoca, aspecte cotidiene si intimeale familiei regale. Sunt ilustrate bolile, bucuriile si necazurileei. Picturi si bazoreliefuri o reprezinta pe regina insotita de fiicelesale, care i se urca pe genunchi si ii gadila barbia.

Potrivit noului cult, Amenhotep IV si Nefertiti sunt incarnarea luiAton si servesc de intermediari intre zeu si oameni. Aceasta functieeste detinuta si de fiicele lor. Se spune ca "faraonul eretic" ar fiinitiat reforma religioasa.


Identitatea părinților lui Nefertiti nu este știută cu siguranță, dar se presupune ca este fiica lui Ay, care a urcat mai târziu pe tron ca faraon. [1] O altă ipoteză a văzut în Nefertiti o prințesă cu numele Tadukhipa, din regatul Mitanni din Asia Anterioară, și care ar fi fost mai întâi căsătorită cu Amenhotep al III-lea, tatăl lui Amenhotep al IV-lea. Nu se știe anul când s-a măritat cu Amenhotep al IV-lea. Perechea regală a avut șase fiice:
Meritaten - din al doilea an
Mektaten - din al treilea an (1349 î.H)
Ankhesenamen sau Ankhesenpaaten, cunoscută și ca Ankhesenamen, viitoare regină - soție a lui
Tutankhamen - din al patrulea an
Neferneferuaten Ta-sherit - din al șaselea an (1344 î.H)
Neferneferure - din al 9 -lea an (1341 î.H)
Setepenre - din al 11-lea an (1339 î.H)

În al patrulea an al domniei sale, 1346 î.H, Amenhotep al IV-lea a început să promoveze cultul lui Aten. Regele a condus o revoluție religioasă, in care Nefertiti a jucat un rol proeminent. Religia oficială a Egiptului antic a fost schimbată de la una politeistă intr-una henoteistă. Acesta nu era un monoteism strict, deoarece nu nega existența altor zeități. În acel an se crede că a început și construirea noii capitale Akhetaten, în locul cunoscut astăzi ca Amarna. În al cincilea an de domnie, Amenhotep al IV-lea și-a schimbat în mod oficial numele in Akhenaten ca mărturie a noului cult religios în regat. Data la care s-ar fi petrecut acest eveniment se consideră a fi fost în jurul zilei de 2 ianuarie. În al șaptelea an al domniei sale, Akhenaten a mutat capitala regală de la Waset (Teba) la Akhetaten (Amarna). Se consideră că lucrările de construire ale noii capitale, se crede, au mai continuat încă doi ani - până în anul 1341 î.H. Noul oraș a fost dedicat noii religii practicate de perechea regală. Se presupune ca faimosul bust al lui Nefertiti a fost realizat în această perioadă.
Într-o inscripție datată prin estimare pe 21 noiembrie al anului al 12-lea (circa 1338 î.H), fiica lui Nefertiti, Meketaten, este menționată pentru ultima oară: probabil că a murit la scurt timp după această dată. Mărturii circumstanțiale - mai multe fragmente ushabti ale înmormântării reginei, aflate în prezent la Luvru și la Brooklyns Museum, arată ca ea a decedat înaintea soțului ei, la Akhetaten. .[2] Un relief de pe mormântul lui Akhenaten la Wadi-ul regal de la Amarna pare să descrie funeraliile ei. În vremea domniei soțului ei Akhetaten (și poate, și după aceea), Nefertiti a exercitat o putere fără precedent. Prin al 12 lea an al domniei lui, sunt mărturii ca ea a fost ridicată la poziția de co-regentă, [3] bucurându-se de puteri egale cu cele ale faraonului. Ea este arătată pe pereții templelor având aceleași dimensiuni ca regele , de asemenea, poate fi văzută slujind singură pe Aten. Mai mult, pe un alt relief din templul de la Amarna, ea apare zdrobind cu sceptrul un dușman străin, în fața lui Aten. Astfel de imagini erau în mod tradițional rezervate numai faraonului, și totuși Nefertiti a beneficiat de astfel de reprezentări )vezi relieful aflat la Muzeul de Arte Frumoase din Boston).


Prin anul al 14-leqa al domniei lui Akhenaten (1336 î.H) Nefertiti dispare din documentele istorice. După această dată nu se mai vorbește de ea nimic. S-au emis diferite ipoteze în legatură cu soarta ei. Ar fi murit subit în urma unei epidemii ce lovise orașul ori de o altă cauză de moarte naturală. O alta teorie care presupunea o cădere a ei în dizgratie, este astăzi infirmată, deoarece ștergerile deliberate de pe monumente ale une regine-soții ale lui Akhenaten sunt astăzi demonstrate ca referindu-se la regina Kiya. [4] Împrejurările dispariției lui Nefertiti sunt așadar pierdute în negura istoriei.
„Stela co-regenței ” (aflată la Muzeul Petrie din Londra) o arată, după cum se vede, având statut de coregenta alături de sotul ei, și s-ar putea ca ea a domnit si dupa moartea sa. Unii cercetatori cred că Nefertiti și-ar fi schimbat numele, mai întâi în Ankhkheperure Neferneferuaten, iar mai apoi în Ankhkheperure Smenkhkare si ca ar fi domnit pentru scurtă vreme ca unică suverană, sub acest ultim nume. Ei presupun și ca, în calitatea ei de co-regentă și de succesoare a soțului ei, a încercat să ajungă la o reconciliere cu tabăra preoților zeului Amen și a celorlalți tradiționaliști. Nefertiti ar fi luat masuri pentru a si pregati urmasii - fiica, numita de acum inainte Ankhsenamun si fiul ei vitreg Tutankhamon - pentru perioada de dupa moartea ei . Aceștia ar fi fost educați în spiritul religiei tradiționale a vechilor zei. După această teorie, după doi ani de domnie, lui Neferneferuaten i-a urmat pe tron Tutankhamon.
În februarie 2010 au fost publicate rezultatele unor teste DNA care au confirmat ca Tutankhamon era fiul lui Akhenaten. Tutankhamon era căsătorit cu fiica lui Nefertiti, Ankhesenpaaten. Noua pereche regală era tânără și neexperimentată, dupa toate estimările de vârstă făcute. Ankhesenpaaten era însărcinată cu doi feți feminini prematuri care s-au născut morți și ale căror mumii au fost găsite de Howard Carter în mormântul lui Tutankhamon. După unele teorii, Nefertiti ar fi fost, totuși, încă în viață și ar fi avut o influență asupra tânărului cuplu regal. Daca era așa, această influență și probabil și viața lui Nefertiti s-au încheiat în al treilea an de domnie a lui Tutankhamon (1331 î.H.). În acel an Tutankhaten și-a schimbat numele în Tutankhamon. Ceea a dovedit întoarcerea sa la cultul oficial tradițional al lui Amon. El a părăsit și Akhetaten (Amarna) pentru a se intoarce în vechea capitală Waset (Teba).
Așa cum indică și identificările diverse dintre Tadukhipa, Nefertiti, Smenkhkare și Kiya, documentarea vremii și vieților lor e în mare măsură incompletă. Și în ceea ce privește locul, rămas necunoscut, în care a fost înmormântată Nefertiti, s-au elaborat numeroase ipoteze. Viitoare descoperiri arheologice și cercetări istorice vor conduce, poate, la noi teorii în legătură cu Nefertiti și dispariția ei precipitată din scena publică.

Dupa Cleopatra, Nefertiti a ajuns să fie regina egipteană cea mai renumită în constiința occidentală și e calificată adesea drept „cea mai frumoasă femeie din lume"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu