sâmbătă, 21 august 2010

Istoria Hip-Hop-ului




Priviri in trecut- Cu mai bine de un sfert de secol in urma se nastea in S.U.A un curent care avea sa zguduie intreaga lume. Nascut din revolta , hip-hop-ul isi are originile in muzica sclavilor de culoare , acele celebre Gospel-uri , care nu erau altceva decat suferintele si intristarile lor exteriorizate prin muzica. Insa de la corurile Gospel si pana la primele manifestatii stradale de hip-hop drumul a fost lung. Inbinand Blues-ul cu Jazz-ul si cu R and B-ul anilor 50 , stilul
s-a concretizat abia la inceputul anilor 70. Primii artisti care au combinat ritmul cu versurile sunt componentii trupelor Watts Prophets si The Last Poets. Desi primele trupe cu rezonanta internationala au aparut in anii 80 ,anul 1979 a adus un progres remarcabil. Sugar Hill Gang a semnat piesa Rapper s Delight , piesa ce a ajuns intr-un Top 40 si care a deschis drumul urmatorilor , captand atentia publicului. Au aparut nume ca Grand Master Jay , Khurtis Blow sau Whodini, care sunt considerati parintii
old-school rapului. Ei au fost cei care au stabilizat miscarea vazand din hip-hop o sansa reala de a castiga bani si nu in ultimul rand faima. Au fost cei care au vorbit pentru prima oara intregii lumi despre ce nu merge bine , spunand lucrurilor pe nume. Imboldul fiind dat , curentul s-a dezvoltat incredibil de rapid. Hip-hop-ul a devenit in scurt timp o adevarata industrie, implicand tot mai multi bani si captand o atentie tot mai mare. Casele de discuri au observat fenomenul , drept urmare tot mai multi
artisti au semnat contracte , ce au asigurat promovarea necesara succesului. Cerinta mare de concerte , apoi de turnee , a atras atentia publicului larg si in special a mass-mediei deoarece numarul mare de fani si numarul celor implicati in hip-hop demonstra ca intreaga miscare era in ascensiune. Presa realizeaza ca cei care se adunau la concerte o faceau nu doar de dragul de a asculta muzica ci pentru ca cei de pe scena aveau ceva de zis , aveau ceva de demonstrat. A fost momentul in care nu s-a mai putut
face nimic in ideea de a opri fenomenul hip-hop.
2 În interiorul graniþelor
La scurt timp dupa terminarea evenimentelor din anul 1989, evenimente ce au
zguduit din temelii o natiune întreaga, România a rupt lanturile Estului, îndreptându-si
privirile spre Occident.
La doar doi- trei ani dupa Revolutie, atât sistemul politic, social cât si toate ramurile economiei românesti priveau modelul apusean desi erau adânc înradacinate în cel socialist. Astfel, începând cu anul 1990, datorita instaurarii democratiei, deci a libertatii si a dreptului de a alege, hip-hop-ul a primit unda verde pe teritoriul tarii noastre. Pentru prima oara în istoria ei, România simtea influentele hip-hop-ului.

Totusi, neajunsurile si abisurile de care suferea tara noastra în aceea vreme au facut imposibila promovarea artistilor straini, la nivel profesional, pe teritoriul nostru. Retelele de distributie erau inexistente sau în cel mai bun caz, slab conturate, posturile de radio îsi faceau aparitia însa erau dezorganizate, în timp ce pirateria era singura cale ...


HipHop , un termen pe care multi dintre noi il auzim si il folosim zi de zi.Dar cati din cei care folosesc acest termen stiu exact ce este HipHop-ul si ce vrea sa reprezinte?Am ajuns la concluzia ca sunt foarte multi cei care asculta muzicaHipHop.sunt implicati intr-un fel sau altul in cultura HipHop , dar totusi nu au nici o informatie, sau informatiile pe care le au despre HipHop sunt foarte putine.Din aceasta cauza am decis sa realizez aceasta scurta istorie a HipHopului.
Acest curent isi are originea in Bronxul anilor ’70 , cand cel supranumit “The Godfather of HipHop”, Arika Bambaataa Asim, lider al minoritatii Zulu din Bronx , pune bazele unei puternice organizatii numita Universal Zulu Nation, organizatie care a stat la baza HipHopului.Membrii acestei organizatii sunt unii dintre cei mai faimosi si legendari artisti ai genului si amintim aici pe Biz Markie, Cold Crush Brothers, Crash Crew, DJ RedAlert, Doug E. Fresh, Funky Four + One More, GrandMaster Flash, Jazzy Jay, Just Ice, Kool DJ Herc, KRS One, kurtis Blow, Marly Marl, Run DMC, Soul Sonic Force, Sugar Hill Gang, Treacherous Three, UTFO, Whodini, World Class Wreckin Cru.


De unde vine numele HipHop?Cand Afrika Bambaataa organiza o petrecere , I se parea mai interesant ca aceasta petrecere sa aiba si un nume.Astfel, pe flyerul unei astfel de petreceri , pe langa locatia la care avea sa se tina showul, era trecut si un nume pentru petrecere. Un astfel de nume putea sa sune cam asa : “The HipHop Beeny Bop”.Alaturi de DJ-ul Afrika Bambaataa era si un MC, iar acesta era Lovebug Starski.In timpul petrecerii Starski spunea ceva de genul “Welcome to The HipHop Beeny Bop! That’s right ya’ll , Hiphop till you don’t stop!”. Asadar afrika Bambaataa si in mod special Lovebug Starski, sunt cei responsabili pentru denumirea acestui curent care a cuprins lumea intreaga.
Legat de ceea ce vrea sa exprime Hiphop-ul , afrika Bambaataa a declarat:”Cand am facut hipHopul, l-am facut sperand ca va fi vorba despre pace, iubire, unitate si distractie, astfel incat lumea sa poata evada din negativitatea care infecta strazile noastre(violenta bandelor, abuzul de droguri etc.).Chiar daca aceasta negativitate inca mai exista , in timp ce cultura progreseaza , noi jucam un rol important in rezolvarea conflictelor si promovarea lucrurilor pozitive”.
HipHop-ul nu este doar o muzica , un gen muzical printre multe alte altele ;HipHopul este un stil de viata si s-a dezvoltat oadata cu trecerea timpului sub forma unei culturi: Cultura HipHop.Aceasta cultura are la baza ei patru elemente , patru piloni, si anume:MC, DJ, Graffiti si B-Boy.
B-Boy- originea B-boyingului , sau a breakdancelui cum mai este cunoscut , nu sta in mainile tinerilor NewYorkezi ci in picioarele lui James Brown.Totul a inceput in anul 1969 cand hitul lui Brown “Get on The Good Foot” se bucura de o foarte intensa difuzare la posturile de radio. Cunoscut pentru pasii sai de dans foarte energici, Brown isi etala cele mai bune miscari ale sale in timpul prestatiilor live , in special pe melodia Get on The Good Foot”.

Nu peste mult timp , tinerii din NewYork au inceput sa il imite pe James brown si miscarile sale.Multi dintre ei au reusit, si s-a mai facut inca un pas, ajungandu-se si la concursurile de dans de la “Harlem World”, un loc in care tinerii dansatori se puteau aduna pentru a-si perfectiona dansul.Pasii lui James Brown au fost doar un impuls care a facut sa apara noi miscari .
Termenul “B-Boy” ii este atribuit jamaicanului Kool DJ Herc. Acesta a dezvoltat o tehnica de mixsaj care iti permitea sa dansezi tot timpul.Cand mixa el striga : “B-Boys Go Down”, si ringul de dans se umplea de dansatori foarte mobili si rapizi in miscari.Specialistii in istoria HipHop nu sunt inca siguri de ceea ce vroia sa spuna Kool Herc prin “B-Boy”.Unii spun ca “B” vine de la “Boogie”, in timp ce altii prefera sa spuna ca vine de la “break”.
Cea dintai forma de breakdance este o tehnica cunoscuta sub numele de “Up-rock”.Daca un privitor intamplator vedea doi B-Boy angajati intr-in battle Up-rock , putea crede ca a nimerit intr-un film Kung-Fu.Dansatorii efectuau foarte multe salturi atletice, rasuciri si intoarceri , stand foarte bine pe picioare in spatiul celuilalt dansator.
Desi de cele mai multe ori nu era periculos, breakdanceul, ca si graffitiul a fost adoptat de foarte multe bande de latino-americani si negri.In cele din urma luptele dintre bande au inceput sa se desfasoare in cluburi si primele grupuri de B-Boy au inceput sa nu mai aiba acces in aceste locuri de intrunire.
Popingul, despre care se spune ca a fost inventat de un dansator pe nume Shabba-Doo, este un dans care presupune implicarea bratelor mai mult decat a picioarelor.Dansatorii isi miscau mainile tinandu-le foarte rigide, intr-o miscare aproape mecanica.Mai tarziu o forma a acestui dans a fost numita The Robot .Acest stil si=a castigat o faima foarte mare dupa ce dansatorii au fost prezentati in “Soul Train” , un program al lui Don Cornelius, filmat in California.Brekarii din NewYork si-au imbunatatit stilul sub influentele WesCoat, adaugand miscari mai delicate si valurile.Acest stil de poping este folosit si astazi de B-Boy.
Grupul din NewYork , Rock Steady Crew , este renumit ca fiind unul din cele mai bune grupuri din lume daca nu cel mai bun.Acesta a fost infiintat oficial de Jo-Jo un B-boy din South Bronx,El a predat stafeta membrilor actuali ai trupei :Ken swift, Mr.Wiggls si Crazy Legs.Acestia sunt responsabili pentru raspandirea breaklului in toata lumea.Desi regizorul Charly Ahearn a fost cel care a filmat primul documentar despre Hiphop “wilde Style” in 1982, filmandu-I tot odata si pe cei de la Rock Steady Crew pe ringul de dans, filmul din 1983, numit “FlashDance “ , a fost cel care I-a facut pe cei de la RSC si breakdanceul in acelasi timp, cunoscuti in toata lumea.Dupa acest film au urmat si altel, mai importante fiind “Breakin”, “Electric BooGaloo” si “Beat Stree”.


Breakdanceul a ramas si astazi o parte componenta a HipHopuluii dar unii au considerat ca breakul s-a cam invechit si astfel unii coregrafi ai inceput sa inlocuiasca anumite miscari , dar imprumutand foarte multe elemente de la miscarile initiale.Astfel, in loc de windMill, flares si toprock erau runing man, roger rabbit si alte scheme de dans originale.


Unii din primii B-Boy , cum ar fi cei de la RSC , nu au acceptat ca breakul sa treaca in obscuritate si astfel Crazy Legs si Swift si-au unit fortele cu Ghetto Original Productions Dance Company, o trupa de dans din NewYork si au ajutat la organizarea de evenimente stradale si traditioanale de breakdance.astfel de concursuri au loc peste tot in lume , cel mai cunoscut fiind “Battle of the Year”.
Graffiti-NewYorkul , cunoscut ca orasul in care s-a nascut HipHopul, a produs si Graffitiul.Si asta pare sa aiba o logica perfecta avand in vedere dicersitatea culturala a orasului.Imigarnti din toate partile lumii s-au strans de-a lungul anilor in marele oras, sperand la o viata mai buna si prospera.Ceea ce au gasit a fost contrar asteptarilor lor si multi erau revoltati.Implicare in bandele de infractori devenise un lucru obisnuit pentru satisfacerea nevoilor de zi cu zi. O metoda prin care aceste bande isi marcau teritoriul, zona, era sa isi scrie numele sau tagurile pe zidurile cartierelor respective.Acest lucru era ata o invitatie cat si un avertisment.Bande din Philly,Baltimore si din alte orase mari au adoptat deasemenea aceasta forma de vandalism artistic.Dar NewYorkul este cel care a adus la lumina unii din cei mai inovatori grafferi din toate timpurile.
Scriitorul Kilian Tobin , remarca in lucrarea sa “A Moderb Perspective On Graffiti, ca aceasta practica are o lunga istorie .In timpul romanilor , soldatii scriau pe zidurile oraselor cucerite, iar oamenii cavernelor isi insemnau deasemenea peretii pesterilor.


Astazi, graffitiul a evoluat de la simplele taguri de pe ziduri la opere mari si impunatoare.In New York s-a format o subcultura a graffitiului care a fuzionat cu HipHopul. Hugo Martinez , fondatorul galeriilor Martinez , care pun accentul asupra artei strazii numita graffiti, spunea ca writtingul sau grafful a explodat la inceputul anilor ’70.Tinerii grafferi neexperimentati , numiti “toys”, ii uurmeaza pe cei mai experimentati numiti “Masters”.Acestia elaboreaza litere schematice foarte complicate folosindu-si bogata imaginatie si uneltele caracteristice sprayuri cu vopsea, markere.Grafferii si-au luat pseudonime interesante.Taki 183, un artsit din NewYork, a aparut si in ziarul “NewYork Times” in anul 1971.faptul ca scriau pe zidurile cladirilor a atras protestul proprietarilor de cladiri si a locuitorilor.Grafferii aveau in minte ceva mai special insa:depourile feroviare erau visul oricarui graffer.La sfarsitul anilor ’70, operele realizate pe trenuri erau la fel de frecvente ca si cele de pe ziduri.trenurile din newYork au capatat un statut legendar, datorita literelor impunatoare si culorilor care decorau partile lor laterale.
Pe masura ce grafferii se inmulteau, politia s-a implicat in aceasta problema.Dar totusi se pare ca nu au reusit sa-I opreasca .Grafferii au pus la punc un sistem de siguranta in care viteza si agilitatea contau cel mai mult.
Arta aerosol (graffiti) si HipHopul impart aceiasi credinta.HipHopul s-a nascut in parcurile din Bronx la inceputul anilor ’70, unde tinerii care proveneau din diferite etnii imparteau aceleasi credinte.Grafferii aveau nevoie de o astfel de comunitate pentru a supravietui.Acesti adolescenti plini de furie, luptandu-se cu impedimentele societatii in cele din urma s-au regasit unii pe altii.Pentru cei din exterior ei erau considerati nebuni, cu un comportament deviant, dar in aceasta comunitate eio erau egali.
Aceasta forma de arta s-a raspandit peste tot in lume, ajungand sa fie utilizata chiar si in lumea modei si sa fie prezenta chiar si in galeriile de arta.Graffitiul nu mai este o forma de arta Underground.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu